STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

w Szkole Umiejętności Użytecznych Progres w Żaganiu 

Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży 

 116 111 działa przez 7 dni w tygodniu, w godzinach 12:00 - 2:00, można także zarejestrować się na stronie https://116111.pl/ oraz napisać wiadomość ...

Podstawy prawne:

  • Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów

Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1989 r.

(Dz. U. z 1991r. Nr 120,poz.526 z późn. zm.)

  • Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997r.

(Dz. U. Nr78, poz.483  z późn. zm.)

  • Ustawa z dnia 25 lutego 1964r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy

(t. j. Dz. U. z 2020 r.poz.1359)

  • Ustawa z dnia 28 lipca 2023r.o zmianie ustaw Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz.1606).
  • Ustawa z dnia 13 maja 2016r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczości na tle seksualnym z dnia 13 maja 2016  o przeciwdziałaniu zagrożeniu przestępczości na tle seksualnym (tj. Dz. U. z 2023r.poz.1304)
  • Ustawa a dnia 29 lipca 2005 o przeciwdziałaniu przemocy domowej

(tj. Dz. U. z 2021r.poz.1249)

  • Ustawa z dnia 6 czerwca1997r.Kodeks karny

(t. j. Dz. U. z 2022r.poz.1138 z późn. zm.)

  • Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego

(t. j. Dz. U. z 2022r. poz.1375 z późn. zm.)

  • Ustawa z dnia 23 kwietnia1964r. Kodeks cywilny

(t. j. Dz. U. z 2022r.poz.1360z późn. zm.) art.23 i 24

  • Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (t. j. Dz. U. z 2023r.poz.1550 z późn. zm.).

 

      Spis treści 

Rozdział 1

 Informacje ogólne  

  1. Wprowadzenie
  2. Słowniczek pojęć

Rozdział 2

Standardy ochrony małoletnich  

Rozdział 3

Zasdy ochrony małoletnich uczniów przed krzywdzeniem obowiązujące  w Szkole Umiejętności Użytecznych Progres w Żaganiu

 

  1. Zasady ochrony małoletnich uczniów przed krzywdzeniem obowiązujące w Szkole Umiejętności Użytecznych Progres w Żaganiu.
  2. Zasady zatrudniania pracowników w w Szkole Umiejętności Użytecznych Progres w Żaganiu oraz dopuszczania do kontaktu innych osób z uczniami małoletnimi.
  3. Zasady bezpiecznych relacji uczniów i personelu szkoły.
  4. Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internetu oraz ochrony uczniów przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami z sieci.
  5. Zasady ochrony wizerunku małoletniego.
  6. Zasady ochrony danych osobowych małoletnich uczniów.

Rozdział 4

Zasady i procedury podejmowania  interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletniego.

 

  1. Zasady i procedury podejmowania w sytuacji podejrzenia stosowania lub stosowania przemocy domowej.
  2. Zasady i procedury postępowania w przypadku wystąpienia zagrożenia cyfrowego.
    • Podejrzenie lub zastnienia „cyberprzemocy".
    • Dostęp do treści szkodliwych, niepożądanych i nielegalnych.
    • Naruszenie prywatności dotyczących nieodpowiedniego lub niezgodnego  z prawem wykorzystania danych osobowych lub wizerunku małoletniego.
    • Nawiązanie przez małoletnich niebezpiecznych kontaktów w Internecie – uwodzenie, pedofilia.
    • Seksing, prowokacyjne zachowania i aktywność seksualna w celu osiągnięcia dochodu przez małoletniego.
    • Łamanie prawa autorskiego.
    • Bezkrytyczna wiara w treści zamieszczane w Internecie, nieumiejętność odróżniania treści prawdziwych od nieprawdziwych, szkodliwość reklam.

 

Rozdział 5.

Organizacja procesu ochrony małoletnich w Szkole Umiejętności Użytecznych Progres w Żaganiu

  1. Podział obowiązków w zakresie wdrażania „Standardów ochrony małoletnich".
  2. Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu szkoły do stosowania „Standardów ochrony małoletnich" oraz dokumentowanie tej czynności.
  3. Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń podejrzenia lub krzywdzenia.
  4. Dokumentowanie zdarzeń podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletnich   i archiwizowanie wytworzonej dokume
  5. Zasady ustalania planu wsparcia małoletniemu po ujawnieniu krzywdzenia.
  6. Udostępnianie „Standardów ochrony małoletnich".
  7. Zasady przeglądu i aktualizowania dokumentu „Standardy ochrony małoletnich" 

  Rozdział 1

 Informacje ogólne

  1. WPROWADZENIE

  Nowelizacja Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego (Dz.U. poz. 1606) określiła warunki skutecznej ochrony małoletnich przed różnymi formami przemocy. Wprowadzone zmiany wskazują na potrzebę opracowania jasnych i spójnych standardów postępowania
w sytuacjach podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletnich.

 

   „Standardy ochrony małoletnich" są jednym z elementów systemowego rozwiązania ochrony małoletnich przed krzywdzeniem i stanowią formę zabezpieczenia ich praw.

 

     Należy je traktować jako jedno z narzędzi wzmacniających i ułatwiających skuteczniejszą ochronę uczniów /wychowanków przed krzywdzeniem.

 

W konstruowaniu „Standardów ochrony małoletnich" przyjęto następujące założenia:

 

  • w Szkole Umiejętności Użytecznych Progres w Żaganiu nie są zatrudniane osoby mogące zagrażać bezpieczeństwu małoletnich,

 

  • wszyscy pracownicy potrafią zdiagnozować symptomy krzywdzenia małoletniego oraz podejmować interwencje w przypadku podejrzenia, że małoletni jest ofiarą przemocy w szkole lub przemocy domowej,

 

  • podejmowane w w Szkole Umiejętności Użytecznych Progres w Żaganiu postępowania nie mogą naruszać praw dziecka, praw człowieka,  praw ucznia określonych w  regulaminie Szkoły Umiejętności Użytecznych Progres w Żaganiu oraz bezpieczeństwa danych osobowych,

 

  • małoletni wiedzą, jak unikać zagrożeń w kontaktach z dorosłymi   i rówieśnikami,

 

  • małoletni wiedzą, do kogo zwracać się o pomoc w sytuacjach dla nich trudnych  i czynią to mając świadomość  skuteczności podejmowanych  w szkole działań,

 

  • rodzice poszerzają wiedzę i umiejętności o metodach wychowania dziecka bez stosowania przemocy oraz potrafią je uczyć zasad bezpieczeństwa.

Ponadto przyjęto, że:

  • prowadzone w w Szkole Umiejętności Użytecznych Progres w Żaganiu postępowanie na wypadek krzywdzenia lub podejrzenia krzywdzenia małoletnich jest zorganizowane w sposób  zapewniający im skuteczną ochronę,

 

  • działania podejmowane w ramach ochrony małoletnich przed krzywdzeniem są dokumentowane oraz monitorowane i poddawane okresowej weryfikacji przy udziale wszystkich zainteresowanych podmiotów.

 

   Uwzgledniając powyższe założenia niniejszy dokument określa zatem standardy ochrony małoletnich, stanowiące zbiór zasad i procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia ich bezpieczństwa. Jego najważniejszym celem jest ochrona małoletnich przed różnymi formami przemocy oraz budowanie bezpiecznego i przyjaznego środowiska w w Szkole Umiejętności Użytecznych Progres w Żaganiu.

  1. SŁOWNICZEK POJĘĆ

Ilekroć w dokumencie „Standardy ochrony małoletnich" jest mowa o:

  • małoletnim ( uczniu, wychowanku) – należy przez to rozumieć każdą osobę do ukończenia 18 roku życia;
  • personelu – należy przez to rozumieć każdego pracownika w Szkole Umiejętności Użytecznych Progres w Żaganiu bez względu na formę zatrudnienia.
  • kierowniku – należy przez to rozumieć właściciela w Szkole Umiejętności Użytecznych Progres w Żaganiu
  • rodzicu – należy przez to rozumieć przedstawiciela ustawowego dziecka/małoletniego pozostającego pod ich władzą rodzicielską. Jeżeli dziecko pozostaje pod władzą rodzicielską obojga rodziców, każde z nich może działać samodzielnie jako przedstawiciel ustawowy ucznia;
  • opiekunie prawnym dziecka/małoletniego – należy przez to rozumieć osobę, która ma za zadanie zastąpić uczniowi rodziców, a także wypełnić wszystkie ciążące na nich obowiązki. Jest przedstawicielem ustawowym małoletniego, dlatego może dokonywać czynności prawnych w imieniu ucznia i ma za zadanie chronić jego interesy prawne, osobiste oraz finansowe;
  • „osobie najbliższej uczniowi /wychowankowi" – należy przez to rozumieć osobę wstępną: matkę, ojca, babcię, dziadka; rodzeństwo: siostrę, brata, w tym rodzeństwo przyrodnie, a także inne osoby pozostające we wspólnym gospodarstwie,  a w przypadku jej braku – osobę pełnoletnią wskazaną przez małoletniego ucznia;

 

  • przemocy fizycznej – należy przez to rozumieć każde intencjonalne działanie sprawcy, mające na celu przekroczenie granicy ciała małoletniego ucznia,   bicie, popychanie, szarpanie, itp.;
  • przemocy seksualnej – należy przez to rozumieć zaangażowanie małoletniego ucznia w aktywność seksualną, której nie jest on lub ona w stanie w pełni zrozumieć i udzielić na nią świadomej zgody, naruszającą prawo i obyczaje danego społeczeństwa;
  • przemocy psychicznej – należy przez to rozumieć powtarzający się wzorzec zachowań opiekuna lub skrajnie drastyczne wydarzenie (lub wydarzenia), które powodują u ucznia poczucie, że jest nic niewarte, złe, niekochane, niechciane, zagrożone i że jego osoba ma jakąkolwiek wartość jedynie wtedy, gdy zaspokaja potrzeby innych;
  • zaniechanie – należy przez to rozumieć chroniczne lub incydentalne niezaspokajanie podstawowych potrzeb fizycznych i psychicznych przez osoby zobowiązane do opieki, troski i ochrony zdrowia i/lub nierespektowanie podstawowych praw, powodujące zaburzenia jego zdrowia i/lub trudności w rozwoju;
  • przemocy domowej – należy przez to rozumieć jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie naruszające prawa lub dobra osobiste członków rodziny, a także innych osób wspólnie zamieszkujących lub gospodarujących,
    w szczególności narażające te osoby na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia, naruszające ich godność, nietykalność cielesną, wolność, w tym seksualną, powodujące szkody na ich zdrowiu fizycznym lub psychicznym, a także wywołujące cierpienia i krzywdy moralne u osób dotkniętych przemocą;
  • osobie stosującej przemoc domową należy przez to rozumieć pełnoletniego, który dopuszcza się przemocy domowej;
  • świadku przemocy domowej – należy przez to rozumieć osobę, która posiada wiedzę na temat stosowania przemocy domowej lub widziała akt przemocy domowej. 

 Rozdział 2

  1. STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH w Szkole Umiejętności Użytecznych Progres w Żaganiu

Standard I.

Uczniowie, rodzice i pracownicy w Szkole Umiejętności Użytecznych Progres w Żaganiu znają „Standardy ochrony małoletnich". 

Dokument jest dostępny i upowszechniany.

 

Wskaźniki realizacji standardu: 

  1. Dokument „Standardy ochrony małoletnich" został opracowany, zgodnie
    z Ustawą z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny
    i opiekuńczy (Dz.U. poz. 1606).
  2. Zapoznano z nim personel w Szkole Umiejętności Użytecznych Progres w Żaganiu, rodziców /opiekunów prawnych uczniów /wychowanków oraz uczniów /wychowanków.
  3. Dokument wprowadzono do w Szkole Umiejętności Użytecznych Progres w Żaganiu.
  4. Dokument udostępniono na stronie w Szkole Umiejętności Użytecznych Progres w Żaganiupl oraz w widocznym miejscu w siedzibie szkoły (np. dokument wyłożony do wglądu).
  5. Informacje o treści dokumentu upowszechniane są wśród rodziców na zebraniach z rodzicami, konsultacjach indywidualnych.
  6. Informacje istotne dla małoletnich zawarte w dokumencie upowszechniane są w trakcie lekcji organizacyjnej.
  7. Publikacja dokumentu spełnia wymogi Ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.

Standard II.

Personel współtworzy i gwarantuje bezpieczne i przyjazne środowisko  w Szkole Umiejętności Użytecznych Progres w Żaganiu

Wskaźniki realizacji standardu: 

  1. w Szkole Umiejętności Użytecznych Progres w Żaganiu zatrudnia się personel po wcześniejszej weryfikacji w Krajowym Rejestrze Karnym, Rejestrze Sprawców Przestępstw na tle seksualnym.
  2. Kierownik Zespołu w Szkole Umiejętności Użytecznych Progres w Żaganiu określa organizację, stosowanie i dokumentowanie działań podejmowanych w ramach procedur określonych w dokumencie „Standardy ochrony małoletnich".
  3. Pracownicy w Szkole Umiejętności Użytecznych Progres w Żaganiu są świadomi swoich praw oraz odpowiedzialności prawnej ciążącej na nich za nieprzestrzeganie standardów ochrony małoletnich.
  4. w Szkole Umiejętności Użytecznych Progres w Żaganiu prowadzona jest systematyczna edukacja wszystkich pracowników z zakresu ochrony uczniów przed krzywdzeniem, a w szczególności:
  5. rozpoznawania symptomów krzywdzenia uczniow /wychowanków,
  6. procedur interwencji w przypadku krzywdzenia lub podejrzenia krzywdzenia, a także posiadania informacji o krzywdzeniu   ucznia / wychowanka,
  7. dokumentowania podejmowanych działań związanych z ochroną małoletnich,
  8. znajomości praw dziecka, praw człowieka i praw ucznia oraz zasad bezpiecznego przetwarzania udostępnionych danych osobowych,
  9. odpowiedzialności prawnej za zdrowie i życie powierzonych opiece małoletnich,
  10. procedury „Niebieskie Karty",
  11. bezpieczeństwa relacji całego personelu z uczniami/ wychowankami, uwzględniającą wiedzę o zachowaniach pożądanych i niedozwolonych                    w kontaktach z uczniem/wychowankiem.

 

  1. W Szkole Umiejętności Użytecznych prowadzi się systematyczną diagnozę czynników ryzyka i czynników chroniących poczucia bezpieczeństwa uczniów /wychowanków, a w szczególności w obszarach:

 

  1. realcji między nauczycielami i uczniami,
  2. relacji między uczniami,
  3. poczucia bezpieczeństwa psychofizycznego, z uwzględnieniem zagrożeń środowiskowych,
  4. środowiska kształcenia (bezpieczeństwo emocjonalne na lekcjach, poszanowanie odmienności, równość i sprawiedliwość w przestrzeganiu zasad i regulaminów szkolnych, podmiotowe traktowanie uczniow).

Standard III. 

w Szkole Umiejętności Użytecznych Progres w Żaganiu oferuje rodzicom /opiekunom prawnym informację oraz edukację w zakresie wychowania uczniów bez przemocy oraz ich ochrony przed krzywdzeniem  i wykorzystywaniem.

Wskaźniki realizacji standardu: 

  1. Na stronie Szkoły Umiejętności Użytecznych Progres w Żaganiu znajduje się informacja dla rodziców, gdzie można znaleźć przydatne informacje na temat: wychowania dzieci bez przemocy, ochrony dzieci przed przemocą i wykorzystywaniem, zagrożeń bezpieczeństwa dziecka w internecie, możliwości podnoszenia umiejętności wychowawczych oraz dane kontaktowe placówek zapewniających pomoc i opiekę w trudnych sytuacjach życiowych.

 

  1. Wszyscy rodzice mają dostęp do obowiązujących w w Szkole Umiejętności Użytecznych Progres w Żaganiu „Standardów ochrony małoletnich" oraz znają procedury zgłaszania zagrożeń.

Standard IV. 

Szkoła lub placówka  zapewnia uczniom /wychowankom równe traktowanie oraz przestrzeganie ich praw. 

 

Wskaźniki realizacji standardu:

  1. Szkoła Umiejętności Użytecznych Progres w Żaganiu oferuje uczniom /wychowankom rozmowę w zakresie praw dziecka, człowieka /ucznia oraz ochrony przed zagrożeniami przemocą i wykorzystywaniem na wniosek ucznia.

Rozmowy dotyczą poszczególnych tematów:

 

  • temat praw ucznia /praw człowieka/praw i obowiązków ucznia,
  • temat ochrony przed przemocą oraz wykorzystywaniem,
  • temat z zakresu profilaktyki przemocy rówieśniczej,
  • temat zagrożeń bezpieczeństwa dzieci w internecie.
  1. Wszyscy kursanci zostali poinformowani, do kogo mają się zgłosić po pomoc i radę w przypadku krzywdzenia lub wykorzystywania.
  2. na Stronie interentowej Szkoły[1] Umiejętności Użytecznych Progres w Żaganiu są informacje dla uczniów /wychowanków na temat możliwości uzyskania pomocy w trudnej sytuacji, w tym numery bezpłatnych telefonów zaufania dla dzieci i młodzieży.

Standard V. 

Organizacja postępowania na wypadek krzywdzenia lub podejrzenia krzywdzenia małoletnich zapewnia skuteczną ochronę uczniom / wychowankom.

 

     Wskaźniki realizacji standardu:

  1. Precyzyjnie określono procedury interwencji personelu w sytuacjach krzywdzenia lub podejrzenia krzywdzenia małoletniego, tj.
  2. przemocy rówieśniczej,
  3. przemocy domowej,
  4. niedzowolonych zachowań personelu wobec małoletnich.
  5. Postępowanie na wypadek krzywdzenia lub podejrzenia krzywdzenia ucznia /wychowanka nie może naruszać jego godności, wolności, prawa do prywatności oraz nie może powodować szkody na jego zdrowiu psychicznym lub fizycznym (poczucie krzywdy, poniżenia, zagrożenia, wstydu).
  6. w Szkole Umiejętności Użytecznych Progres w Żaganiu ustalone są zasady wsparcia małoletniego po ujawnieniu doznanej przez przez niego krzywdy.
  7. W Szkole Umiejętności Użytecznych Progres w Żaganiu wskazano kierownika jako osoby odpowiedzialnej za składanie zawiadomień o popełnieniu przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz osobę odpowiedzialną za wszczynanie procedury „Niebieskie Karty".
  8. w Szkole Umiejętności Użytecznych Progres w Żaganiu wskazano kierownika jako osoby odpowiedzialnej za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenia mu wsparcia. Informacja o personaliach kierownika- przyjmującego zgłoszenia jest upowszechniona na stronie internetowej szkoły.
  9. Podmioty postępowania uprawnione do przetwarzania danych osobowych uczestników postępowania w sprawach krzywdzenia małoletnich przestrzegają Poltykę Bezpieczeństwa Przetwarzania Danych Osobowych, obowiązującą  w Szkole Umiejętności Użytecznych Progres w Żaganiu (RODO)

  Standard VI

w Szkole Umiejętności Użytecznych Progres w Żaganiu wzmacniane jest poczucie bezpieczeństwa uczniów / wychowanków w obszarze relacji społecznych oraz ochrony przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami z sieci. 

Wskaźniki realizacji standardu:

  1. w Szkole Umiejętności Użytecznych Progres w Żaganiu opracowano zasady zapewniające bezpieczne relacje między maloletnimi a personelem.
  2. w Szkole Umiejętności Użytecznych Progres w Żaganiu określono wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone.
  3. w Szkole Umiejętności Użytecznych Progres w Żaganiu opracowano zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci internetowej oraz procedury ochrony maloletnich przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci internet oraz utrwalnymi w innej formie.
  4. w Szkole Umiejętności Użytecznych Progres w Żaganiu opracowano i wdrożono procedury ochrony małoletnich przed krzywdzeniem w sytuacjach przemocy fizycznej,przemocy psychicznej, przemocy domowej, przemocy seksualnej
  5. w Szkole Umiejętności Użytecznych Progres w Żaganiu opracowano i wdrożono procedurę „Niebieskiej Karty".

Pracownicy Szkoły Umiejętności Użytecznych Progres w Żaganiu realizują plan wsparcia ucznia / wychowanka po ujawnieniu doznanej przez niego krzywdy.

Standard VII.

Działania podejmowane w ramach ochrony małoletnich przed krzywdzeniem   są dokumentowane.

Wskaźniki realizacji standardu:

  1. WSzkole Umiejętności Użytecznych Progres w Żaganiu prowadzony jest rejestr spraw zgłaszanych
    i  rozpatrywanych w związku z podejrzeniem lub krzywdzeniem małoletnich.
  2. Osoby upoważnione do przyjmowania zgłoszeń związanych z krzywdzeniem uczniow/wychowanków składają oświadczenie o zachowaniu poufności
    i zobowiązanie są do zachowania bezpieczeństwa uzykanych danych osobowych.
  3. W procedurze „Niebieskie Karty" stosowane są wzory Kart „A" i „B" oraz kwestionariusze rozpoznania przemocy domowej.
  4. Obieg dokumentów w sprawach związanych z krzywdzeniem małoletnich określa Instrukcja Kancelaryjna.
  5. Dokonuje się szacowania ryzyka naruszeń bezpieczeństwa danych osobowych oraz zasadności przyjętych technicznych i organizacyjnych środkow ochrony.

Standard VIII. 

w Szkole Umiejętności Użytecznych Progres w Żaganiu monitoruje i okresowo weryfikuje zgodność prowadzonych działań
z przyjętymi zasadami i procedurami  ochrony dzieci.

Wskaźniki realizacji standardu:

  1. Przyjęte zasady i realizowane procedury ochrony uczniów / wychowanków  są weryfikowane – przynajmniej raz na dwa lata.
  2. W ramach kontroli zasad i praktyk ochrony małoletnich szkoła  pozyskuje opinie uczniów / wychowanków  oraz  ich rodziców lub opiekunów prawnych.  
  3. Do weryfikacji szkolnej dokumentacji wykorzystywane są wnioski z kontroli „Standardów ochrony małoletnich" przez uprawnione do kontroli podmioty zewnętrzne.
  4. Zasady monitoringu oraz termin, zakres  i sposób kontroli określa kierownik  Szkoły Umiejętności Użytecznych Progres w Żaganiu

Rozdział 3

Zasady ochrony dzieci przed krzywdzeniem obowiązujące w Szkole Umiejętności Użytecznych Progres w Żaganiu

  1. Zasady zatrudniania pracowników w Szkole Umiejętności Użytecznych Progres w Żaganiu
  2. Kierownik Szkoły Umiejętności Użytecznych Progres w Żaganiu przed nawiązaniem stosunku pracy, niezależne od podstawy nawiązania stosunku pracy ( Kodeks pracy) oraz terminu jej trwania uzyskuje informacje:
  • w przypadku każdego pracownika, wolontariusza, praktykanta z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600), lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego;
  • w przypadku zatrudnienia każdej osoby i dopuszczeniem wolontariuszy lub praktykantów do kontaktu z uczniami i opieki, z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym z dostępem ograniczonym.
  1. Nie jest wymagane przedstawienie zaświadczeń, w przypadku, gdy z nauczycielemjest nawiązywany kolejny stosunek pracy w tej samej szkole w ciągu 3 miesięcy od dnia rozwiązania albo wygaśnięcia na podstawie art. 20 ust. 5c poprzedniego stosunku pracy.
  2. Pracownicy zatrudnieni na stanowisku instruktora składają przed nawiązaniem stosunku pracy pisemne potwierdzenie spełniania warunku:
  • posiadania pełnej zdolności do czynności prawnych i korzystania z praw publicznych;
  • że nie toczy się przeciwko kandydatowi postępowanie karne w sprawie o umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub postępowanie dyscyplinarne.
  1. Oświadczenia, o których mowa w pkt 6, składane są pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia". Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
  2. Informacje, o których mowa w pkt 4 – 8, pracodawca utrwala w formie wydruku   i załącza do akt osobowych pracownika albo dokumentacji dotyczącej osoby dopuszczonej do działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.
  3. Informacje oraz oświadczenia, o których mowa w pkt 5 - 8, pracodawca załącza do akt osobowych pracownika albo dokumentacji dotyczącej osoby dopuszczonej  do takiej działalności.

 

  1. Zatrudniani pracownicy, praktykanci i wolontariusze przed rozpoczęciem pracy lub dopuszczeniem do kontaktu z uczniami są zobowiązani do zapoznania się z:
  • Regulaminem pracy,
  • Standardami ochrony małoletnich obowiązujących w Szkole Umiejętności Użytecznych Progres w Żaganiu,
  • Regulaminami i instrukcjami bhp i p/poż,
  • Polityką bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych.
  1. Potwierdzenie zapoznania się z w/w dokumentami oraz oświadczenia o zobowiązaniu się do ich przestrzegania składane jest w formie pisemnej i umieszczone w aktach osobowych lub dołączane do umów o świadczenie działalności wolontariackiej lub praktyki zawodowej.
  1. Zasady bezpiecznych relacji uczniów i personelu w Szkole Umiejętności Użytecznych Progres w Żaganiu
  • Zasady ogólne:

Pracownicy dbają o bezpieczeństwo uczniów podczas pobytu w szkole, monitorują sytuacje   i dobrostan ucznia.

Pracownicy wspierają młodzież w pokonywaniu trudności. Pomoc uczniom uwzględnia:  

ich umiejętności rozwojowe, możliwości wynikające z niepełnosprawności / specjalnych  potrzeb edukacyjnych.

Pracownicy podejmują działania wychowawcze mające na celu kształtowanie prawidłowych postaw – wyrażanie emocji w sposób nie krzywdzący innych, niwelowanie zachowań   agresywnych, promowanie zasad „dobrego wychowania".

Zasady bezpiecznych relacji personelu z uczniami obowiązują wszystkich pracowników,

stażystów i wolontariuszy. Znajomość i zaakceptowanie zasad są potwierdzone podpisaniem oświadczenia.

 

  • Zasady komunikacji z uczniem

Komunikacja budująca dobre relacje z uczniem

Personel:

  1. W komunikacji z uczniami zachowuje spokój, cierpliwość i szacunek. Okazuje też zrozumienie dla trudności i problemów uczniów.
  2. Reaguje wg zasad konstruktywnej komunikacji i krytyki na każde obraźliwe, niewłaściwe, dyskryminacyjne zachowanie lub słowa uczniów oraz na wszelkie formy zastraszania i nietolerancji wśród nich.
  3. Daje uczniowi prawo do odczuwania i mówienia o swoich emocjach, do wyrażania własnego zdania oraz prawo do bycia wysłuchanym przez personel /nauczyciela.
  4. Komunikacja z uczniami prowadzona jest w sposób konstruktywny, budujący relacje, a nie hierarchię zależności oraz nieufność i wrogość.
  5. Nie zawstydza, nie upokarza, nie lekceważy i nie obraża ucznia.
  6. Nie obrzuca ucznia wyzwiskami, nie wyśmiewa i nie ośmiesza go, np. stosując ośmieszające ucznia przezwiska i zdrobnienia.
  7. Unika wypowiedzi nakazujących, komenderujących, nadmiernie moralizujących, krytykanckich. Nie wytyka błędów ucznia w sposób, który go rani.
  8. Nie grozi uczniowi, nie wyraża dezaprobaty wobec jego zachowania czy postępów w nauce w sposób uwłaczający godności i poczuciu własnej wartości ucznia.
  9. Nie reaguje złośliwościami, sarkazmem na zachowanie ucznia lub jego postępy    w nauce, nie dowcipkuje i nie żartuje z ucznia, w sposób który obniża poczucie własnej wartości ucznia.
  10. Słucha uważnie uczniów, udziela im odpowiedzi adekwatnych do ich wieku  i danej sytuacji. W relacjach z uczniami stosuje zasady pozytywnej komunikacji: aktywne słuchanie i komunikat JA.
  11. Stosuje zasady konstruktywnej krytyki wobec, np. niewłaściwego zachowania ucznia, tj. krytykuje ucznia taki sposób, aby nie czuł się zraniony, zmuszony do obrony czy do kontrataku.
  12. Nie podnosi głosu na ucznia w sytuacji innej niż wynikająca z konieczności zapewnienia bezpieczeństwa.
  13. W sytuacji wymagającej interwencji wobec ucznia nie podnosi głosu, nie krzyczy na niego, mówi wyraźnie, bez szeptu i krzyku, stara się utrzymać spokojny ton głosu. Utrzymuje z uczniem kontakt wzrokowy. W czasie rozmowy znajduje się blisko drugiej osoby, ale nie narusza jej przestrzeni osobistej.

 

  Komunikacja z uczniami służąca rozwiązywaniu konfliktów i utrzymywaniu świadomej dyscypliny  

Personel:

  1. W rozwiązywaniu konfliktów stosuje następujące zasady konstruktywnej komunikacji:
  2. nie ocenia,
  3. nie uogólnia, nie interpretuje,
  4. nie daje „dobrych rad", nie moralizuje,
  5. stosuje komunikaty „JA",
  6. oddziela problem od osoby, wyraża brak akceptacji dla zachowania        a nie człowieka,
  7. skupia swoją uwagę na rozmówcy, koncentruje się na tym co mówi,
  8. okazuje rozmówcy szacunek,
  9. upewnia się, czy dobrze rozumie swojego rozmówcę,
  10. wysłuchuje ucznia,
  11. mówi wprost – otwarcie wyraża swoje potrzeby, uczucia i propozycje,
  12. udziela konkretnych informacji zwrotnych.

 

  1. W komunikacji z uczniem podczas rozwiązywaniu konfliktów wystrzega się:
  2. stoperów komunikacyjnych: osądzania, krytykowania, wyzywania, rozkazywania, oskarżania, grożenia, odwracania uwagi,
  3. błędu nadmiernej generalizacji (zamiast mówić o konkretnych sytuacjach i konkretnych przyczynach irytacji, złości, przypisuje się pewne zdarzenia stałym cechom osoby),
  4. niewłaściwego zrozumienia intencji ucznia – partnera rozmowy,
  5. niespójności komunikatu werbalnego z niewerbalnym.

 

  1. W procesie rozwiązywania konfliktu dba o komunikację dającą uczniowi poczucie bezpieczeństwa emocjonalnego i psychospołecznego, chroniącą go od poczucia, że rozwiązanie konfliktu jest dla niego krzywdzące i rodzi u ucznia poczucie niesprawiedliwości, zlekceważenia czy odrzucenia.
  2. Umiejętnie, w sposób konstruktywny uczestniczy w rozwiązywaniu konfliktów, stosując w zależności od potrzeb różne metody ich rozwiązywania, np. negocjacje, mediacje.
  3. Szybko reaguje na problemy związane z dyscypliną uczniów:
  4. rozwiązuje pojawiające się problemy z dyscypliną bezpośrednio po naruszeniu zasad przez uczniów,
  5. nie podnosi nadmiernie głosu i nie krzyczy, zwraca uwagę tym uczniom, którzy łamią ustalony porządek,
  6. wykazuje empatię wobec uczniów,
  7. ustala (przypomina) obowiązujące zasady – wyraźnie określa oczekiwane zachowania uczniów dotyczące różnych rodzajów aktywności uczniów, np. pracy w ławce, dyskusji w grupie, nauczania skierowanego do całej klasy, praca samodzielna).
  8. Metody dyscyplinowania uczniów dobiera adekwatnie do ich wieku i poziomu rozwoju. Metody te nie mogą naruszać godności i nietykalności osobistej uczniów (zakaz stosowania kar fizycznych).
  9. Karanie uczniów stosuje rozważnie, w sposób uzasadniony i zrozumiały dla nich.
  10. Upominając słownie, perswazyjnie, stara się opanować własne negatywne emocje, np. złość, zdenerwowanie.
  11. Wyjaśnia uczniowi, za co i dlaczego został ukarany. Przekazuje uczniowi utrzymany w spokojnym tonie komunikat jasny, konkretny, rzeczowy, wolny  od stygmatyzowania ucznia, nakierowany na ocenę zachowania ucznia,  a nie jego osoby.
  12. Karząc ucznia za naganne, niewłaściwe zachowania, personel równocześnie dostrzega i nagradza pozytywne zachowania ucznia.

Zakaz stosowania przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie, w tym  nawiązywania relacji o charakterze seksualnym

  1. Kontakty personelu z uczniami nie łamią obowiązującego prawa, ustalonych norm    i zasad. Wszyscy uczniowie są sprawiedliwie traktowani. Pracownicy nie dzielą ich   i nie dyskryminują (ze względu na pochodzenie, poczucie tożsamości, wiek, płeć, status materialny, wygląd zewnętrzny, wiedzę i umiejętności).
  2. Personel nie wykorzystuje wobec ucznia relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).
  3. Personel nie stosuje żadnej formy przemocy fizycznej wobec ucznia, np. takiej jak: zabieranie rzeczy, niszczenie rzeczy, bicie, popychanie, szturchanie, ograniczenie swobody ruchu, szczypanie, klapsy, pociągnięcie za włosy, bicie przedmiotami, wykręcanie rąk.
  4. Personel nie stosuje żadnej formy przemocy psychicznej wobec ucznia, np. takiej jak:
  5. izolowanie, pomijanie, obniżanie statusu ucznia w grupie,
  6. stygmatyzowanie uczniów z powodu ich zdrowia, osiągnięć edukacyjnych, wyglądu, orientacji seksualnej, światopoglądu czy sytuacji majątkowej,
  7. wyszydzanie uczniów, wyśmiewanie, ośmieszanie, poniżanie, wyzywanie, grożenie,
  8. nadmierne, wygórowane wymagania nauczycieli, personelu, zbyt surowe oceny, zastraszanie uczniów, obrażanie ich godności, stosowanie kar niewspółmiernych do win,
  9. agresywne wypowiedzi, komentarze i ataki na czatach, komunikatorach    i forach internetowych.;
  10. umieszczanie obraźliwych, ośmieszających uczniów rysunków, zdjęć   i filmów;
  11. Rozpowszechnianie wszelkich nieprawdziwych, poniżających uczniów materiałów,
  12. cyberstalking – śledzenie w sieci poczynań uczniów i upublicznianie ich.
  1. Personel nie stosuje naruszających godność ucznia wypowiedzi o podtekście seksualnym, nie nawiązuje w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej w tym:
  2. komentarzy na temat ciała / wyglądu / ubioru z podtekstem seksualnym;

       dyskryminujących komentarzy odnoszących się do płci,

  1. wulgarnych lub niestosownych dowcipów i żartów, cmokania, itp.
  2. nie pisze do uczniów wulgarnych lub dwuznacznych smsów, e-maili,
  3. nie publikuje żadnych prywatnych zdjęć ani innych informacji o uczniach i ich rodzinach w osobistych mediach społecznościowych, np. Facebooku, bez zgody zainteresowanych stron,
  4. nie wdaje się w prywatne rozmowy uczniów w mediach społecznościowych, nie zamieszcza komentarzy i nie udostępnia zdjęć, w jakimkolwiek podtekście lub kontekście erotycznym, które mogłyby uczniom wyrządzić krzywdę,
  5. Personel nie narusza nietykalności osobistej ucznia. Nie zachowuje się wobec niego w sposób niestosowny, np. nie obmacuje go, nie dotyka, nie głaszcze, nie poklepuje w sposób poufały, dwuznaczny w celu zaspokojenia własnych potrzeb seksualnych).
  6. Nie zmusza ucznia do odbycia jakiekolwiek aktywności o charakterze seksualnym.
  7. Nie prowokuje nieodpowiednich kontaktów z uczniami, np. nie angażuje się w takie aktywności jak łaskotanie, udawane walki czy brutalne zabawy fizyczne.
  8. Upewnia, informuje uczniów, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć Tobie lub wskazanej osobie) i mogą oczekiwać odpowiedniej reakcji lub pomocy.
  9. Zawsze jest przygotowany na wyjaśnienie swoich działań lub
  10. Personel zachowuje szczególną ostrożność wobec uczniów, które doświadczyły nadużycia i krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania. Jeżeli uczniowie Ci dążyliby do nawiązania niestosownych bądź nieadekwatnych fizycznych kontaktów z dorosłymi, personel reaguje z wyczuciem, jednak stanowczo, a także pomaga uczniowi zrozumieć znaczenie osobistych granic.
  11. Personel równoważy potrzebę nadzoru z prawem uczniów do prywatności, np. nie należy wchodzić pod prysznice i do szatni na zajęciach wychowania fizycznego bez pozwolenia, poinformowania o tym uczniów, nie należy otaczać uczniów osobistą opieką, której oni nie potrzebują.
  12. Przy każdej rozmowie o charakterze indywidualnym, na życzenie ucznia zapewnia obecność innej osoby dorosłej.
  13. Stale nadzoruje uczniów, każdorazowo upewniając się, że warunki wyjazdów i wycieczek organizowanych przez szkołę, rozgrywek i meczów wyjazdowych są bezpieczne, co obejmuje m.in. brak dzielenia pokoju z uczniami.
  14. W sytuacjach zagrażających zdrowiu i życiu do czasu przyjazdu służb medycznych dopuszcza się kontaktu fizycznego w zakresie niezbędnych czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec

Zasady nawiązywania kontaktu z uczniami w godzinach pracy, za pomocą kanałów służbowych oraz w celach edukacyjnych lub wychowawczych

 

  1. Kontaktując się z uczniem personel traktuje go podmiotowo.
  2. Kontakt z uczniami nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, nie może wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy.
  3. Co do zasady kontakt z uczniami powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i dotyczyć celów mieszczących się w zakresie obowiązków personelu.
  4. Personel nie zaprasza uczniów do swojego miejsca zamieszkania, nie spotyka się z nimi prywatnie poza godzinami pracy.
  5. Jeśli zachodzi taka konieczność, właściwą formą komunikacji z uczniami poza godzinami pracy są kanały służbowe (e-mail, telefon służbowy, messenger)
  6. Utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli uczniowie i  ich rodzice / opiekunowie  są osobami bliskimi dla członka personelu) wymaga zachowania poufności wszystkich informacji dotyczących innych uczniów,   ich rodziców/opiekunów.

 

  1. Zasady bezpiecznych relacji między małoletnimi w Szkole Umiejętności Użytecznych Progres w Żaganiu a w szczególności działania niedozwolone.

 

  • Zasady bezpiecznych relacji między małoletnimi.

 

  1. Uczniowie mają prawo do życia i przebywania w bezpiecznym środowisku,  także w szkole. Nauczyciele i personel szkolny chronią uczniów i zapewniają     im bezpieczeństwo.
  2. Uczniowie mają obowiązek przestrzegania zasad i norm zachowania określonych w regulaminie szkoły.
  3. Uczniowie uznają prawo innych uczniów do odmienności i zachowania tożsamości ze względu na: pochodzenie etniczne, geograficzne, narodowe, religię, status ekonomiczny, cechy rodzinne, wiek, płeć, orientację seksualną, cechy fizyczne, niepełnosprawność. Nie  naruszają  praw innych uczniów – nikogo  nie dyskryminują  ze względu na jakąkolwiek jego odmienność.
  4. Zachowanie i postępowanie uczniów wobec kolegów/ innych osób nie  narusza ich poczucia godności  Uczniowie  są zobowiązani do respektowania  praw     i wolności osobistych swoich kolegów i koleżanek,  ich prawa do własnego zdania, do poszukiwań i popełniania błędów, do własnych poglądów, wyglądu   i zachowania – w ramach społecznie przyjętych norm i wartości.
  5. Kontakty między uczniami cechuje zachowanie  przez nich  wysokiej kultury osobistej, np. używanie zwrotów grzecznościowych typu proszę, dziękuję, przepraszam; uprzejmość; życzliwość; poprawny, wolny od wulgaryzmów język; kontrola swojego zachowania i emocji; wyrażanie sądów i opinii w spokojny sposób, który nikogo nie obraża i nie krzywdzi.
  6. Uczniowie budują wzajemne relacje poprzez niwelowanie konkurencyjności między sobą w różnych obszarach życia, wzajemne zrozumienie oraz konstruktywne, bez użycia siły rozwiązywanie  problemów i konfliktów między sobą.  Akceptują i szanują siebie nawzajem.
  7. Uczniowie okazują zrozumienie dla trudności i problemów kolegów / koleżanek   i oferują im pomoc. Nie kpią, nie szydzą z ich słabości,  nie wyśmiewają ich, nie krytykują.
  8. W kontaktach między sobą uczniowie nie powinni zachowywać się prowokacyjnie  i konkurencyjnie. Nie powinni również  mieć poczucia zagrożenia czy odczuwać wrogości  ze strony kolegów.
  9. Uczniowie mają prawo do własnych poglądów, ocen i spojrzenia na świat oraz wyrażania ich, pod warunkiem, że sposób ich wyrażania wolny jest od agresji   i przemocy oraz nikomu nie wyrządza krzywdy.
  10. Bez względu na powód, agresja i przemoc fizyczna, słowna lub psychiczna wśród uczniów nigdy nie może być przez nich akceptowana lub usprawiedliwiona. Uczniowie nie mają prawa stosować z jakiegokolwiek powodu słownej, fizycznej   i psychicznej agresji i przemocy wobec innych uczniów.   
  11. Uczniowie mają obowiązek przeciwstawiania się wszelkim przejawom brutalności        i wulgarności oraz informowania pracowników szkoły o zaistniałych zagrożeniach.
  12. Jeśli uczeń jest świadkiem stosowania przez innego ucznia / uczniów jakiejkolwiek formy agresji lub przemocy, ma obowiązek reagowania  na nią, np: pomaga ofierze, chroni ją,  szuka pomocy dla ofiary u  osoby dorosłej (zgodnie  z obowiązującyymi w szkole procedurami).
  13. Wszyscy uczniowie znają obowiązujące w szkole procedury bezpieczeństwa, wiedzą jak  zachowywać się w sytuacjach, które zagrażają ich bezpieczeństwu lub bezpieczeństwa innych uczniów, gdzie i do kogodorosłego mogą się w szkole zwrócić o pomoc.
  14. Jeśli uczeń stał się ofiarą agresji lub przemocy, może uzyskać w szkole pomoc, zgodnie z obowiązującymi w niej procedurami.

3.2. Niedozwolone zachowania małoletnich w szkole.

  1. Stosowanie agresji i przemocy wobec uczniów/innych osób:
  2. agresji i przemocy fizycznej w różnych formach, np.:
  • bicie/uderzenie/popychanie/kopanie/opluwanie
  • wymuszenia;
  • napastowanie seksualne;
  • nadużywanie swojej przewagi nad inną osobą;
  • fizyczne zaczepki;
  • zmuszanie innej osoby do podejmowania niewłaściwych działań;
  • rzucanie w kogoś przedmiotami;
  1. agresji i przemocy słownej w różnych formach, np.
  • obelgi, wyzwiska;
  • wyśmiewanie, drwienie, szydzenie z ofiary;
  • bezpośrednie obrażanie ofiary;
  • plotki i obraźliwe żarty, przedrzeźnianie ofiary
  • groźby;
  1. agresji i przemocy psychicznej w różnych formach, np.:
  • poniżanie;
  • wykluczanie/izolacja/milczenie/manipulowanie;
  • pisanie na ścianach (np. w toalecie lub na korytarzu);
  • wulgarne gesty;
  • śledzenie/szpiegowanie;
  • obraźliwe SMS-y i MMS-y;
  • wiadomości na forach internetowych lub tzw. pokojach do czatowania;
  • telefony i e-maile zawierające groźby, poniżające, wulgarne, zastraszające);
  • niszczenie/zabieranie rzeczy należących do ofiary;
  • straszenie;
  • gapienie się;
  • szantażowanie.

 

  1. Stwarzanie niebezpiecznych sytuacji w szkole lub klasie, np. rzucanie kamieniami, przynoszenie do szkoły ostrych narzędzi, innych niebezpiecznych przedmiotów i substancji (środków pirotechnicznych, łańcuchów, noży, zapalniczek), używanie ognia na terenie szkoły.
  2. Nieuzasadnione, bez zgody nauczyciela opuszczanie sali lekcyjnej. Wagarowanie. Wyjście bez zezwolenia poza teren szkoły w trakcie przerwy lub lekcji.
  3. Celowe nieprzestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zajęć i zabaw organizowanych w szkole. Celowe zachowania zagrażające zdrowiu bądź życiu.
  4. Niewłaściwe zachowanie podczas wycieczek szkolnych i przerw międzylekcyjnych, np. przebywanie w miejscach niedozwolonych, bieganie, itp.
  5. Uleganie nałogom, np. palenie papierosów, picie alkoholu.
  6. Rozprowadzanie i stosowanie narkotyków/ środków odurzających.
  7. Niestosowne odzywanie się do kolegów lub innych osób w szkole lub poza nią.
  8. Używanie wulgaryzmów w szkole i poza nią.
  9. Celowe niszczenie lub nie szanowanie własności innych osób oraz własności szkolnej.
  10. Kradzież, przywłaszczenie własności kolegów lub innych osób oraz własności szkolnej.
  11. Wyłudzanie pieniędzy lub innych rzeczy od uczniów.
  12. Wysługiwanie się innymi uczniami w zamian za korzyści materialne.
  13. Rozwiązywanie w sposób siłowy konfliktów z kolegami. Udział w bójce.
  14. Szykanowanie uczniów lub innych osób w szkole z powodu odmienności przekonań, religii, światopoglądu, płci, poczucia tożsamości, pochodzenia, statusu ekonomicznego i społecznego, niepełnosprawności, wyglądu.
  15. Nie reagowanie na niewłaściwe zachowania kolegów (bicie, wyzywanie, dokuczanie).
  16. Znęcanie się (współudział w znęcaniu się nad kolegami, zorganizowana przemoc, zastraszanie).
  17. Aroganckie/niegrzeczne zachowanie wobec kolegów, wulgaryzmy. Kłamanie, oszukiwanie kolegów/ innych osób w szkole.
  18. Fotografowanie lub filmowanie zdarzeń z udziałem innych uczniów/ osób bez ich zgody.
  19. Upublicznianie materiałów i fotografii bez zgody obecnych na nich osób.
  20. Stosowanie wobec innych uczniów/innych osób różnych form cyberprzemocy.
  21. Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internetu oraz ochrony małoletnich przed treściami szkodliwymi  i zagrożeniami z sieci.  

Obowiązkiem prawnym szkoły jest takie wykorzystanie sieci, które będzie adekwatne do poziomu dojrzałości poznawczej i emocjonalno-społecznej o ucznia oraz nie będzie mu szkodzić ani zagrażać jego rozwojowi psychofizycznemu. Do potencjalnych zagrożeń płynących z użytkowania sieci należy zaliczyć:

  1. dostęp do treści niezgodnych z celami wychowania i edukacji (narkotyki, przemoc, pornografia, hazard),
  2. działalność innych użytkowników zagrażająca dobru dziecka,
  3. oprogramowanie umożliwiające śledzenie i pozyskanie danych osobowych użytkowników szkolnej sieci.

 

  • Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu

 

  1. Infrastruktura sieciowa szkoły umożliwia dostęp do Internetu jedynie zatrudnionemu personelowi.

 

  • Zasady korzystania z telefonów komórkowych i innych oraz innych urządzeń elektronicznych.
  1. Uczeń ma prawo korzystać na terenie szkoły z telefonu komórkowego oraz innych urządzeń elektronicznych zgodnie z ustalonymi w szkole zasadami.
  2. Przez pojęcie „telefon komórkowy" rozumie się także smartfon, urządzenie typu smartwatch, itp.
  3. Przez pojęcie „inne urządzenia elektroniczne" rozumie się także tablet, odtwarzacz muzyki, dyktafon, kamerę, aparat cyfrowy, słuchawki, itp.
  4. Uczniowie przynoszą do szkoły telefony komórkowe oraz inny sprzęt elektroniczny na własną odpowiedzialność.
  5. Szkoła nie ponosi odpowiedzialności za zaginięcie lub zniszczenie czy kradzież sprzętu przynoszonego przez uczniów.
  6. Uczniowie nie mogą korzystać z telefonu komórkowego oraz innych urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu podczas zajęć.
  7. Uczeń ma obowiązek wyłączyć lub wyciszyć telefon.
  8. Telefony i inne urządzenia elektroniczne (np. tablety) można wykorzystywać podczas zajęć lekcyjnych w celach dydaktycznych pod opieką oraz za zgodą nauczyciela prowadzącego zajęcia. Uczeń może korzystać z telefonu, a także innych urządzeń elektronicznych w celu wyszukania informacji niezbędnych do realizacji zadań podczas zajęć, po uzyskaniu zgody nauczyciela prowadzącego dane zajęcia lub na jego wyraźne polecenie.
  9. Jeśli uczeń czeka na ważną informację (połączenie, SMS, etc.) ma obowiązek poinformować o tym fakcie nauczyciela przed lekcją, poprosić o pozwolenie na skorzystanie z telefonu i ustalić sposób odebrania tej wiadomości. Dotyczy to także sytuacji, gdy wystąpiła pilna potrzeba skontaktowania się, np. z rodzicami lub   w innej ważnej sprawie.
  10. Na terenie szkoły zakazuje się uczniom filmowania, fotografowania oraz utrwalania dźwięku na jakichkolwiek nośnikach cyfrowych.
  11. W szczególnych przypadkach nagrywanie zajęć edukacyjnych oraz utrwalanie ich w jakikolwiek sposób możliwe jest wyłącznie po uzyskaniu zgody kierownika szkoły lub nauczyciela prowadzącego zajęcia edukacyjne. Możliwe wykorzystanie materiałów tylko do użytku własnego.
  12. Nagrywanie dźwięku i obrazu za pomocą telefonu, lub innych  urządzeń jest możliwe jedynie za zgodą osoby nagrywanej lub fotografowanej. Niedopuszczalne jest nagrywanie lub fotografowanie sytuacji niezgodnych z powszechnie przyjętymi normami etycznymi i społecznymi oraz przesyłanie treści obrażających inne osoby.

 

  • Zasady ochrony uczniów przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami z sieci.
  1. Szkoła ma obowiązek podejmować działania zabezpieczające dzieci przed łatwym dostępem do tych treści z sieci, które mogą zagrażać ich prawidłowemu rozwojowi.
  2. Pod pojęciem „treści szkodliwe i zagrożenia z sieci" rozumiane są:
  • treści szkodliwe, niedozwolone, nielegalne i niebezpieczne dla zdrowia (pornografia, treści obrazujące przemoc, promujące działania szkodliwe dla zdrowia i życia uczniów, popularyzujące ideologię faszystowską i działalność niezgodną z prawem, nawołujące do samookaleczeń i samobójstw, korzystania z narkotyków;
  • treści stwarzające niebezpieczeństwo werbunku uczniów do organizacji nielegalnych i terrorystycznych;
  • różne formy cyberprzemocy, np. nękanie, straszenie, szantażowanie z użyciem sieci, publikowanie lub rozsyłanie ośmieszających, kompromitujących informacji, zdjęć, filmów z użyciem sieci oraz podszywanie się w sieci pod kogoś wbrew jego woli.
  1. Podstawowe działania zabezpieczające dzieci przed dostępem do treści szkodliwych i zagrożeń z sieci:
  2. Brak dostępu do Internetu 
  3. prowadzenie systematycznych działań wychowawczych (integracja zespołu klasowego, budowanie dobrych relacji pomiędzy uczniami, wprowadzanie norm grupowych; uczenie dzieci odróżniania dobra od zła);
  4. prowadzenie działań profilaktycznych propagujących zasady bezpiecznego korzystania z sieci oraz uświadamiających zagrożenia płynące z użytkowania różnych technologii komunikacyjnych. Celem tych działań jest:
  • poszerzanie wiedzy na temat różnych form cyberprzemocy, prewencji oraz sposobu reagowania w przypadku pojawienia się zagrożenia,
  • ukazanie sposobów bezpiecznego korzystania z sieci, w tym przestrzeganie przed zagrożeniami płynącymi z niewłaściwego użytkowania urządzeń multimedialnych,
  • zapobieganie i ograniczenie lub wyeliminowanie zachowań agresywno-przemocowych realizowanych przy użyciu technologii komunikacyjnych w szkole i poza nią,
  • propagowanie zasad dobrego zachowania w Internecie.
  1. włączenie rodziców uczniów w działania szkoły na rzecz zapobiegania cyberprzemoc – poinformowanie ich o polityce szkoły w zakresie reagowania na cyberprzemoc; edukacja na temat cyberprzemocy i zagrożeń z sieci: warsztaty, szkolenia dla rodziców, udostępnianie materiałów i publikacji, w tym polecanie i wskazywanie sposobów instalowania ochrony rodzicielskiej;
  2. instalowanie aplikacji filtrujących na każdym komputerze, z których korzystają pracownicy i uczniowie oraz aplikacji filtrujących do usług sieciowych, które analizują przepływające dane i są w stanie zablokować dostęp do podejrzanych lokalizacji niezależnie od tego, czy przyłączony komputer wyposażono w odpowiednie narzędzie, czy też nie (bo na przykład jest to laptop lub inteligentny telefon z przeglądarką przyniesiony przez ucznia)
  3. podejmowanie interwencji w każdym przypadku ujawnienia lub podejrzenia cyberprzemocy lub ujawnienie niebezpiecznych treści, która obejmuje:
  • ustalenie okoliczności zdarzenia;
  • zabezpieczenie dowodów;
  • poinformowanie o sytuacji rodziców uczniów – uczestników zdarzenia;
  • objęcie pomocą poszkodowanego ucznia;
  • podjęcie działań wobec agresorów, w tym zastosowania środków dyscyplinujących zgodnie z obowiązującym regulaminem szkoły i rodzajem przewinienia;
  • powiadomienie policji, gdy sprawa jest poważna, zostało złamane prawo lub sprawca nie jest uczniem szkoły i jego tożsamość nie jest nikomu znana;
  1. określenie procedury wskazującej osoby w szkole, do których należy się zwrócić oraz działania, które należy podjąć w sytuacji znalezienia niebezpiecznych treści na komputerze lub zjawiska doświadczonej lub zaobserwowanej cyberprzemocy Rozdział 4 dokumentu.
  2. Zasady ochrony wizerunku małoletnich uczniów. 
  3. Szkoła uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.
  4. Wizerunek podlega ochronie na podstawie przepisów zawartych w Kodeksie cywilnym, w ustawie o prawie autorskim o prawach pokrewnych, a także na podstawie ustawy o ochronie danych osobowych (RODO) – jako tzw. dana szczególnej kategorii przetwarzania.
  5. Upublicznianie wizerunku dziecka do 16 lat, utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga wyrażenia zgody osoby sprawującej władzę rodzicielską lub opiekę nad dzieckiem (wymóg art. 8 RODO).
  6. Osoba małoletnia powyżej 16 roku życia ma prawo do wyrażenia zgody samodzielnie.
  7. Zgody, o których mowa w pkt 3 i 4 są wyrażane w formie pisemnej – wyraźne  i niedorozumiane.  Zgody j/w. są jednocześnie zgodami na rozpowszechnianie wizerunku małoletniego wskazaną w art. 81 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
  8. Rodzice ucznia /opiekunowie lub małoletni powyżej 16 roku życia wyrażając zgodę na upublicznienie wizerunku małoletniego, określają precyzyjnie miejsca i kanały upubliczniania wizerunku, kontekst w jakim wizerunek będzie wykorzystany, a także okres upublicznienia.
  9. Osoba wyrażająca zgodę otrzymuje klauzulę informacyjną o zasadach przetwarzania danych osobowych w postaci wizerunku małoletniego oraz jest informowana przez osobę reprezentującą administratora danych osobowych o przysługujących prawach, w tym prawie do wycofania zgody oraz innych, z godnie z art. 5 RODO.
  10. Jeżeli wizerunek małoletniego stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodziców/opiekunów lub małoletniego powyżej 16 roku życia na utrwalanie wizerunku ucznia nie jest wymagana. Zabrania się umieszczania informacji pozwalających ustalić tożsamość osób ujętych na zdjęciu lub innej formie publikacji.
  11. Pracownikowi szkoły /placówki nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku ucznia (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie instytucji bez pisemnej zgody opiekuna ucznia.
  12. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna ucznia – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.
  13. W przypadku utrwalania wizerunku uczniów na zajęciach „otwartych", „pokazowych" wymagana jest zgoda, jak w pkt 3 i 4.
  14. Nauczyciel może wykorzystać w celach szkoleniowych lub edukacyjnych utrwalony materiał z udziałem małoletnich tylko z zachowaniem ich anonimowości oraz w sposób uniemożliwiający identyfikację ucznia, za zgodą dyrektora szkoły.
  15. Ochrona wizerunku małoletnich utrwalanych przez kamery monitoringu odbywa się na zasadach określonych w Regulaminie monitoringu.
  16. Regulamin monitoringu określa zasady udostępniania nagrań podmiotom zewnętrznym, w tym policji, służbom porządkowym oraz w sprawach wymagających wyjaśnień.

 

  1. Zasady ochrony danych osobowych małoletnich.
  1. W szkole wdrożono Politykę ochrony danych osobowych osób fizycznych (pracowników, uczniów, rodziców/opiekunów) oraz powołano Inspektora ochrony danych.

 

  1. Dokumentacja RODO została opracowana zgodnie z wymogami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) ne 2016/679 Europejskiego i Rady (UE) nr 2016/679 z 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L z 2016 r. 119, s. 1 ze zm.) oraz ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych z uwzględnieniem zasad:

 

  • zasady zgodności z prawem, rzetelności i przejrzystości,
  • zasady ograniczenia celu przetwarzania danych,
  • zasada minimalizacji danych,
  • zasada prawidłowości danych,
  • zasady ograniczenia przechowania danych,
  • zasady integralności i poufności danych,
  • zasady rozliczalności.
  1. Osoby upoważnione do przetwarzania danych osobowych wychowanków/ małoletnich / uczniów/ rodziców posiadają upoważnienie do ich przetwarzania danych osobowych na podstawie art. 6 i 9 RODO.
  2. Na potrzeby przetwarzania w formach zdalnych (nauka zdalna, przekazywanie danych osobowych doStarostwa WORD, organów upoważnionych do ich przetwarzania danych osobowych małoletnich) w formie zdalnej.
  3. Każdy pracownik posiadający dostęp do danych osobowych złożył pisemne oświadczenie o znajomości Polityki bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych pod rygorem odpowiedzialności karnej i nzobowiązanie do jej przetsrzegania pod rygorem odpowiedzialności karnej.
  4. Rodzice uczniów niepełnoletnich / opiekunowie są informowani o przetwarzaniu danych osobowych dzieci poprzez klauzule inforamcyjne.
  5. kierownik Szkoły Umiejętności Użytecznych Progres w Żaganiu wdrożył odpowiednie środki techniczne i organizacyjne w celu zapewnienia bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych. ( program antywirusowy, fairwere)
  6. Dane osobowe uczniów zarejestrowane w formie pisemnej (dzienniki lekcyjne, arkusze ocen, zaświadczenia, zwolnienia oraz inna dokumentacja pisemna zawierająca dane osobowe małoletnich jest chroniona w zamykanych szafach z ograniczonym dostępem do pomieszczeń ich przechowywania.
  7. Dane osobowe małoletnich udostępniane są wyłacznie podmiotom do ich uzyskania.
  8. Dane osobowe umieszczone w Niebieskiej Karcie „A" udostępniane są zespołowi interdyscyplinarnemu, powołanemu w trybie ustawy z dnia 9 marca 2023 r. o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej.                                                     

Stadnardy Ochrony Małoletnich w w Szkole Umiejętności Użytecznych Progres w Żaganiu obowiązują od  dnia 15.02.2024r

 

Progres.pl

Nieniejszy mail jest pułapką na osoby rozsyłające niechciane wiadomości. Prosimy o nie wysyłanie na niego żadnych wiadomości gdyż Państwa adres może zostać pernamentnie zablokowany. alexander@secretcats.pl. Jeśli jesteś właścicielem niniejszej strony możesz usunąć tę notkę jednak pamiętaj, że ta pułapka ogranicza niechciane maile wpadające na Twoje skrzynki pocztowe.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress